Продуктите от хранително-вкусовата промишленост и напитки, чиито имена са защитени от Европейския съюз като „Географски указания“ (ГУ), представляват стойност на продажбите от 74,76 милиарда евро, показва  проучване, публикувано на 20 април 2020 г. от Европейската комисия. Над една пета от тази сума е резултат от износ извън Европейския съюз. Проучването установява, че продажната стойност на продукт със защитено име е средно двойно по-висока от тази за подобни продукти без сертификат.

Комисарят по земеделието Януш Войчеховски заяви: „ Европейските географски указания отразяват богатството и разнообразието на продуктите, които може да предложи нашия селскостопански сектор . Ползите на производителите са ясни. Те могат да продават продукти на по-висока стойност, на потребителите, които търсят автентични регионални продукти. ГУ са ключов аспект на нашите търговски споразумения. Защищавайки продуктите по целия свят, предотвратяваме измамно използване на имена на продукти и запазваме добрата репутация на европейските хранителни продукти и напитки. Географските указания защитават местната стойност на глобално ниво. „

Европейската храна е известна с това, че е безопасна, питателна и висококачествена. Традиционните производствени методи допринасят за целта на ЕС да се превърне и в глобален стандарт за устойчивост в производството на храни.

Схемите за качество на ЕС имат за цел да защитят наименованията на конкретни продукти, за да популяризират техните уникални характеристики, свързани с географския им произход, както и ноу-хау, вградени в региона. Тези наименования на продукти са част от системата на правата на интелектуална собственост на ЕС, която ги защитава юридически срещу имитация и злоупотреба. Земеделските продукти и вина са защитени като Защитено наименование за произход (ЗНП) и Защитено географско указание (ЗГУ), а спиртните напитки като Географски указания (ГУ). Европейският съюз също така защитава гарантираните традиционни специалитети (TSG), подчертавайки традиционните аспекти на продукта, без да е свързан с конкретен географски район. Стойността на продажбите на селскостопански продукти и храни, обозначени като TSG, е на стойност 2,3 милиарда евро.

Проучването се основава на всички 3 207 наименования на продукти, защитени в 28-те държави-членки на ЕС в края на 2017 г. (до края на март 2020 г. общият брой на защитените наименования нарасна до 3 322). Той заключава, че продажната стойност на продукт със защитено име е средно двойна от тази на подобни продукти без сертификат.

Според проучването, има ясна икономическа изгода за производителите по отношение на маркетинга и увеличаването на продажбите благодарение на високото качество и репутацията на тези продукти и желанието на потребителите да платят, за да получат автентичния продукт.

Основните открития на проучването са:

  • Значителна стойност на продажбите: Географските указания и гарантираните традиционни специалитети заедно представляват приблизителна стойност на продажбите от 77,15 милиарда евро през 2017 г., 7% от общата стойност на продажбите на европейския сектор храни и напитки, оценена на 1 1101 милиарда евро през 2017 г. Вината представляват повече от половината от тази стойност (39,4 милиарда евро), селскостопански продукти и храни 35% (27,34 милиарда евро), и спиртни напитки 13% (10,35 милиарда евро). От 3 207 наименования на продукти, които са били регистрирани през 2017 г. (както ГУ, така и TSG), 49% са вина, 43% селскостопански и 8% спиртни напитки.
  • По-висока премия за продажбата на защитени продукти: стойността на продажбите на продуктите, обхванати от изследването, беше средно двойна от стойността на продажбите на подобни продукти без сертификат. Стойността на премиалната стойност възлизаше на 2,85 за вина, 2,52 за спиртни напитки и 1,5 за селскостопански продукти и храни.
  • Истински европейска политика : Всяка държава от ЕС произвежда продукти, чиито имена са защитени на равнище ЕС и служат като водещи за традиционното кулинарно наследство на регионите и като икономически двигатели за националния агро-хранителен сектор.
  • Износ на географски указания : географските указания представляват 15,5% от общия износ на селскостопански храни в ЕС. Вината останаха най-важният продукт ,както по отношение на общата стойност на продажбите (51%), така и в търговията извън ЕС (50%). САЩ, Китай и Сингапур са първите дестинации за продуктите с ГУ в ЕС, които представляват половината от стойността на износа на продукти на .

За да се гарантира, че политиката за качество на ЕС продължава да осигурява най-доброто от себе си, от 4 ноември 2019 г. до 3 февруари 2020 г. започна обществена консултация с цел да се съберат отзиви относно политиката от заинтересованите страни. Сред основните констатации мнозинство от анкетираните се съгласиха, че схемите за качество на ЕС са от полза за производителите и потребителите. Докладът „ фактическо обобщение“ дава подробен преглед на обратната връзка, получена от обществената консултация.

Заден план

Защитеното наименование за произход (ЗНП), Защитено географско указание (ЗГУ) и Географски указания (ГУ) за спиртни напитки гарантират на потребителите, че съответните продукти са истински произведени в специфичния регион на произход, като използват ноу-хау и техники, вградени в региона. Основната разлика между ЗНП и ЗГУ е свързана с това, каква част от суровините идват от района или кои етапи от производствения процес трябва да се извършват в конкретния регион. Известните географски указания включват например Bayerisches Bier, шампанско, ирландско уиски, маслини Kalamata, Parmigiano Reggiano, полска водка, Queso Manchego, Roquefort.

Гарантираната традиционна специалност (TSG) от друга страна подчертава традиционните аспекти като традиционен метод на производство или традиционен състав, без да е свързана с конкретен географски район. Примери за известни TSG са Bacalhau de Cura Tradicional Portuguesa, Amatriciana tradizionale, Hollandse maatjesharing и Kriek.

ЕС сключи повече от 30 международни споразумения, които позволяват разпознаването на много географски указания на ЕС извън ЕС и признаването на географски указания извън ЕС в ЕС. Географските указания играят все по-важна роля в  търговските преговори между ЕС и други страни . Комисията също така отделя около 50 милиона евро всяка година за насърчаване на качествени продукти в ЕС и по целия свят.

За повече информация вижте още :

Икономическа стойност на схемите за качество на ЕС, географските указания (ГУ) и гарантираните традиционни специалитети (ТСГ)

Обяснение на схемите за качество

Качествена храна и напитки в цяла Европа

Източник: ec.europa.eu